onsdag, december 3

En jäkligt knivig fråga

Det här, saxat ur Aftonbladet, är inte enkelt. Hela debatten är så sjukt svart eller vit att det blir nonsens och blajblaj av alltihop, med de stridande fraktionerna så djupt nedgrävda i sina skyttegravar att det är omöjligt att höja blicken.

Såklart kände sig Rosita diskriminerad. Självklart är det inte ok att behandla människor olika beroende på vad de har på sig - men faktum är att vi gör det, allihop, hela tiden. Om jag går in i en flott hotellobby iklädd yttepyttekjol, lårhöga läderstövlar och tillräckligt med smink för att räcka till en hel Idolfinal i ansiktet kommer personalen behandla mig ytterst skeptiskt, och hålla ordentlig koll på mig för att säkerställa att jag inte är en hora på väg upp för att träffa min kund. Går jag istället in klädd i knälång kjol och med lagom mycket smink blir jag behandlad som en gäst.

Vi behandlar människor utifrån de erfarenheter vi har, det är vår hjärnas sätt att kunna hantera att bo i städer där antalet människor vi möter vida överstiger de ca 30-talet personer vi kan hantera fullt ut som individer. Vi placerar in folk i fack och modifierar vårt beteende därefter - inte särskilt underligt! Jag tar en omväg runt ett berusat killgäng om jag är på väg hem ensam på kvällen, t ex.

Romer har dåligt rykte. I min hemstad kallas de för finska zigenare, och de flesta rynkar på näsan åt dem. Det beror inte på att romer i sig är i högre grad kriminella eller otrevliga än andra, utan på att deras klassiska folkdräkter sticker ut. Så fort du tar på dig en sådan dräkt får du räkna med att du klumpas ihop med alla andra människor i sådan dräkt i andra personers ögon. En otrevlig gammal kärring som snor osten ur din kundvagn på ICA - hon får dig att se med lite mindre blida ögon på äldre kvinnor generellt, men eftersom du antagligen träffar rätt många äldre kvinnor under en dag vägs det upp av de trevliga små tanterna. En otrevlig romsk kvinna i folkdräkt som gör samma sak får dig att se med lite mindre blida ögon på romska kvinnor i folkdräkt - och de träffar du inte särskilt ofta. Intrycket vägs inte upp, och du sitter kvar med enbart dåliga erfarenheter.

Det här är inte önskvärt, förstås - men frågan är om det går att göra något åt det överhuvudtaget. Även om stadshotellet i Norrköping som företag och organisation arbetar för att diskriminering inte ska förekomma är det fortfarande enskilda individer som möter gäster på daglig basis, och om ingen romsk kvinna varit gäst på hotellet tidigare, utan alla romer som varit där enbart varit det för att stjäla saker (och tänk ett varv till om du tror att inga romer snattar. Alla snattar. Romer, svenskar, turkar, fan och hans moster. ) - hur ska de reagera? Handen på hjärtat, du inkännande medelålders kvinna med moralpanik och "alla-borde-bara-vara-sams"-mentalitet, hur skulle du reagera?

Det här har inte med rasism att göra. Det här innebär inte att stadshotellet i Norrköping på allvar anser att romer är fysiskt eller psykiskt underlägsna någon annan ras. Det har med fördomar att göra - och fördomar har vi alla, om allt. Vi behöver våra fördomar och våra tendenser att placera folk i fack för att inte bli helt vansinniga. Till den dag då alla i Sverige har i huvudsak positiva erfarenheter av romer får Rosita ta och vänja sig vid att flera kommer bemöta henne med viss skepsis. Precis som jag blir bemött med skepsis vid biljardbordet enbart för att jag är tjej - vilket i sanningens namn bara är bra (herregud vad lättlurade karlar kan vara när det tänker med kuken).

Att sen hotellpersonalen är så urbota korkade att de går på henne flera gånger under en dag och alltså uppenbarligen inte meddelar varandra, samt att hotellchefen beter sig nonchalant och otrevligt mot en gäst - det är bara tecken på ett ytterst undermåligt hotell. Nu har jag fördomar om hotellet som varande ett lågklasshak som jag aldrig kommer bo på. Sedär, så det kan bli.

Inga kommentarer: