fredag, mars 12

Fattar faktiskt ingenting

Ok, så Slick ska åka till Alperna och åka skidor. Packning är ordentligt onödigt att släpa runt på, så jag åker i min skidjacka - den är varm och skön, och jag ser ärligt talat inte syftet med att släpa med mig en extra jacka som jag ska använda när jag inte är i skidbacken.

Tydligen är detta ett oerhört kontroversiellt beslut. Närstående släktingar blir både upprörda och provocerade av det här. "Jag har aldrig sett en enda människa som gör så", "det ser ju töntigt ut att gå omkring i en skidjacka" och dylika uttalanden kommer från alla möjliga håll och vissa går så långt att de oombedda (snällt visserligen, det är inte det) köper en jacka åt mig så jag ska "slippa gå omkring i skidjackan". Som om det var den enda jacka jag ägde, och det är anledningen till att jag inte har med mig en totalt onödig extrajacka. Vissa blir så arga av mitt tydligen helt skadade beslut att de inte ens vill prata med mig i telefon längre.

Jag fattar inte grejen. Varför är det så oerhört känsligt vilken jacka jag går omkring med? Människor som i andra delar av livet definitivt inte är personer som bryr sig om vad andra tycker oroar sig plötsligt för att jag "ser töntig ut". Har jag missat något? Tycker resten av världen att det är sjukt viktigt att inte använda en skidjacka utanför skidbacken? Är jag stämplad som idiot när jag tänker "jacka som jacka, syftet med ett ytterplagg är att hålla mig varm"? Är det verkligen kutym att släpa med sig två jackor på varenda skidresa och den som inte gör det är en social paria? Lite apart och suspekt sådär? För ärligt talat: en person som tänker "gud vilken tönt" när de ser Slick med skidjacka på flygplatsen, det är en person Slick skiter fullkomligt i. Vem fan bryr sig?

Världen är sned. Eller så är jag det. Upplys mig gärna om vilket så jag kan agera därefter.

11 kommentarer:

Medelklassman sa...

Skidåkarmänniskor är besläktade med seglarmänniskor och golfmänniskor. Dvs. folk som har intressen där prylar är halva grejen.

Jag tillhör inte någon av grupperna så jag kan inte förklara grejen mer än så.

Vic. sa...

Haha! Tyvärr kan inte heller jag förklara. Har inte åkt skidor på 20 år, men köpte en "skidjacka" (i alla fall hette den så, vad vet jag vad det är för nåt?) på Stadium. Den har jag jämt nu. Kanske viskar folk bakom min rygg...

Linn sa...

Whut? Vad är det här för jävla dumheter? Jag trodde det var dom som hade med sig extrajackan som man skrattade åt. Är obviously inte med i matchen längre.

Skinkan sa...

Hur ser man att en jacka är en skidjacka?

Lilla Duktig sa...

Tjaaaa... Du kastade ju ekonomtröjan efter att jag skrattat dig i ansiktet. Något som jag inte är direkt stolt över, kanske jag ska tillägga.

Tobias sa...

Jaa du, jag är en av de där skidåkarmänniskorna. Jag åker inte jättemycket, men en eller två veckor om året och kanske någon helg har det blivit de senaste drygt 20 åren, dvs sedan jag var barn.

Förra vintern köpte jag mig just en skidjacka - tidigare har jag gjort tvärtom, haft min "vanliga" jacka i skidbacken, och jag håller verkligen med! Det går väl alldeles utmärkt att ha samma jacka i och utanför skidbacken, vare sig det är en "skid"-jacka eller ej. Jag köpte den nya för att ha något tunt och lätt men vindtätt i backen på min första resa till Alperna, och när jag kommit hem var här alldeles lagomt väder att ha just en sådan jacka i. Så det hade jag. Den är faktiskt rätt snygg. Inget speciellt: rak, vit, lite svarta detaljer. Men ändå helt ok.

För att ytterligare agera undantaget som bekräftar regeln (?) att skidåkare är pryltokiga, är mina skidor av gammal "rak" modell från, tja... 1998 eller så, skulle jag gissa. Jag har provat carving - vilket är det enda som bjuds numera - men jag märker inte så stor skillnad. En skillnad, ja, men inte så stor.

SofieStaar sa...

Haha, kul att en jacka kan uppröra så fruktansvärt mycket. Trotsa, och kör hårt i backen!

Anna sa...

Jag har alltid bara en jacka med mig när jag ska iväg och åka skidor, den får hänga med hela resan i och utanför backen.

Fast sen kom jag på så använder jag den inte hemma nåt....

summering: det är "de andra" det är fel på - du är helt rätt på det.

Anna

Anonym sa...

Låter ju fullkomligt idiotiskt att packa med sig en extra jacka. Jag trodde man kom direkt från backen när man gick på after-ski, i skiddress och pjäxor. Vart ska du mer när du är på en skidresa?

Kaggen sa...

Nu är det mer än ett år sedan man hörde något från Slick.

Misstog flygpersonalen Slicks skidjacka för en bombattrapp, och hon sitter nu fängslad på Guantanamo?

Isf hög tid för en fritagning!

Stoffe sa...

Det har nu gått fyra år. Jag låter RSS:en ligga kvar och hoppas på en comeback!