fredag, december 4

Åh, du hjärtevärmande kristendom

En man blir så allvarligt skadad av en olycka på sin arbetsplats att han avlider. Ansvaret ligger naturligtvis på arbetsgivaren. Nu vägrar arbetsgivaren betala ut skadestånd till mannens barn. Motiveringen? Barnen är förståndshandikappade och kan därför inte ta till sig att mannen dött, menar arbetsgivaren.

Det här är ett apart, vidrigt resonemang oavsett vem arbetsgivaren är, det bör vi alla kunna vara överens om. Att inte vilja betala skadestånd för att ansvaret ligger någon annanstans är en sak, men att inte vilja göra det med argumentet "utvecklingsstörda förtjänar inte våra pengar för de fattar inget ändå" det visar på en så skev människosyn att jag kräks lite i munnen när jag tänker på det. Riktigt förbannad blir jag dock först när jag ser att arbetsgivaren är kyrkoherde i Ringsjö församling i Skåne.

Hur mycket hyckleri får en kyrkoherde syssla med innan han får kicken? Hur stora delar av "Jesus kärleksbudskap till människorna", som de som arbetar inom Svenska Kyrkan väl ändå bör skriva under på, får en kyrkoherde skita fullständigt i innan vi ifrågasätter huruvida idioten är lämplig att sprida religionsdogmer överhuvudtaget? För ovanstående resonemang går då inte ihop med det jag känner till om kristendomens fundamentala lärdomar (eller någon religion alls jag stött på faktiskt).

Däremot går det ju strålande ihop med andra styggelser som begåtts "i Jesu namn": Magdalene-hemmen på Irland som fram till 1996 (!) spärrade in unga kvinnor för att de blivit våldtagna, var utvecklingsstörda eller på annat sätt avvek från normen och utsatte dem för fysisk och psykisk tortyr inklusive sexuella övergrepp och straffarbete, allt drivet av den katolska kyrkan. Spanska inkvisitionen, korstågen, förföljelsen av homosexuella - det är en lång lista.
Därför borde jag kanske inte bli förvånad över att Ringsjö församling tycker att människor skall värderas efter IQ - de gör ju bara vad organiserad religion alltid gjort: förstört, dödat, dikterat och hycklat. I fadern, sonen och den helige andes namn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nästan lite för ofta som jag får lust att kommentera dina inlägg med; WORD.

En jävligt töntig kommentar dessutom. Störigt som fan men...WORD!

anagoesbananas. sa...

jag kör på samma ord.. WORD!

Tehataren sa...

Du missar en liten poäng. Om de värderade folk efter IQ, skulle pastorn inte ha jobbat kvar. Det måste alltså vara något annat...

Huskatt sa...

jag blir totalt mållös över dumheter som görs. FAAN!