torsdag, december 3

Plötslig, omvälvande insikt

Det är inte för att jag är korkad som jag alltid är pank. Jag tenderar bara att hoppa över ett litet men ack så väsentligt steg i den logiska kedjan. Följande exempel visar på problemet - Slick har som av en (engångs)händelse femtusen kronor att spendera på sig själv. Så här går tankarna:

-En wii! tänker Slick. Eller en iphone! Eller ett par nya galet blingiga skor! Fast egentligen borde jag betala av det där lånet... Tänk, en sproilans ny liten bil, det blir typ femtusen kronor i månaden... Fast mamma och pappa borde få riktigt fina julklappar i år. Och Studentskan också, en lyxmiddag...

Tre timmar senare sitter jag med en wii, en iphone, ett par nya skor, ett avbetalt lån, en offert på en ny bil, förtontrett hemklickade julklappar till föräldrarna och en reservation för två på lyxrestaurang. Ni ser dilemmat? Av någon anledning kan min hjärna inte processa ordet ELLER. Några tips här? Förutom ekonomisk förmyndare?

2 kommentarer:

Tehataren sa...

Att blanda ihop "och" med "eller" är ett oerhört vanligt problem, som visar sig i alla möjliga sammanhang! Snälla, börja leta, för det är rätt underhållande.

Det är nästan lika vanligt som att bland ihop "orsak och verkan" med "två slumpvisa fenomen som råkar uppträda samtidigt".

Tehataren sa...

Eller för all del, blanda ihop "Jag har en observation av..." med "Det är alltid sant att..."