torsdag, mars 5

Om att "belysa problemen"

30+ skriver delvis om något jag irriterat mig på ett bra tag - välmående medelklassmänniskors svaghet för att "belysa problem". Som om det skulle göra varken till eller från för någon, någonsin. Dagligen förundras jag över hur många av mina facebook-vänner som går med i diverse fullständigt värdelösa grupper i stil med "Stoppa djursexet nu!". Vad, exakt, tror ni ska hända? Att alla som ligger med djur ska sluta för att ni gått med i en grupp? Att regeringen ska tänka att "god dammit, 2 500 pers i en fejangrupp! Nu är det bäst vi lagstiftar illa kvickt här innan det blir revolution!"?

Sanningen är ju den att ni är bara lata, men fixar inte att stå för det. Patetiskt. Ni vill att andra ska se er stå upp mot pederaster, tidelag och hedersmord men är för bekväma för att faktiskt försöka göra något åt det, på riktigt. Istället vill ni plocka hem karmapoäng och kunna skryta för era vänner att "jag har minsann engagerat mig i kampen mot pedofili jag" utan att anstränga er - enkelt då att gå med i en FB-grupp eller, om ni bor i USA, delta i en välgörenhetsmiddag som är till för att, återigen, "belysa problemet" med att lilla Hanna får ovälkommet besök av pappa sent på natten.

Tanken är att någon annan, ospecificerat vem, sen ska lösa problemet nu när ni så duktigt belyst det. Så kan ni sätta er framför Den Rätte För Rosing med en ostbågepåse på magen med gott samvete - ni är ju med i FB-gruppen. Hanna får fortfarande besök av pappa på natten men nu är ju i alla fall många fler medvetna om det. Det är ju det viktigaste!

Att sedan "någon annan" inte existerar och Hanna aldrig kommer komma ur sitt helvete, det är ju inte ditt problem. Du har gjort ditt.

Jag står inte på lur bakom Hannas sovrumsdörr med ett baseballträ i natt (även om jag säkerligen skulle om jag visste var Hanna bodde), men jag är i alla fall inte med i en ytlig, lättköpt, värdelös och rätt osmaklig Facebook-grupp för att stoppa det. Vill du inte engagera dig, fine, men var då åtminstone så rakryggad att du står för det. Tönt.

Inga kommentarer: