onsdag, juni 10

Veckans idiot-lista, del 2 av 3

Låt oss inte hymla här - vi jobbar för stålarna. Om Slick var ekonomiskt oberoende skulle jag då rakt inte spendera tiden på Det Stora Företaget, då skulle jag göra något helt annat. Supa, knulla och röka braj kanske, vem vet.

Det är heller inte helt ovanligt med diverse ekonomiska incitament och rörliga löner i Slicks bransch - ju mer du fakturerar desto mer stålar plockar du hem. Inga konstigheter, och de i Slicks bransch som har denna lönemodell kanske generellt jobbar lite mer övertid också, det syns ju i plånboken direkt - även om det finns andra nackdelar med modellen, som det alltid gör.

Däremot lämnar det en särdeles sur smak i munnen när ovanstående tänk börjar appliceras på samtliga branscher utan urskiljning. Jag köper ackordstänket, så som det är, för ganska många fall (bilprovare! snabbmats-anställda! cykelbud!) men en del yrken är såpass känsliga och ansvarstyngda att noggrannhet, seriositet och genomtänkthet väger enormt mycket tyngre än, säg, antalet processerade gamlingar med höftledsproblem per dag. Det är yrken där tidsstudiemän, time-key-tänk och ackordslösningar inte har att göra. Alls.

En läkare, lärare, sjuksköterska, hemtjänstvårdare eller personlig assistent gör inte ett bra jobb baserat på hur många de hinner med. Den bästa läkaren hinner kanske inte med mer än en enda person på en dag - men den personen går därifrån med kunskap om sin situation och kan känna trygghet till sjukvården. Det här är yrken där du gör ett bättre jobb (något generaliserat, men va fan) ju mer tid du lägger på en enskild person, där det blir sämre ju mer du skyndar dig. Det är inte kvantfysik, direkt - det är grundläggande mentala förmågor som krävs för att nå den insikten.

Synd då att chefen för Huddinge närakut, Leon Sylverberg, uppenbarligen inte besitter ens den basala hjärnkapaciteten. För ärligt - hur felaktigt hopsatt i huvudet är man inte om man på allvar menar att ju mindre tid läkaren lägger på den förvirrade äldre damen som inte kan läsa texten på sina pillerburkar desto bättre är det? Kolla med Leon - han når bevisligen inte upp till IQ-gränsen som krävs för att undvika den tankevurpan.

För övrigt anser jag att tingsrätten bör förstöras.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Jag är orolig att Du inte bara är beväpnad med icke fungerande filter mellan hjärna och mun utan också med icke fungerande hjärna dp Du verkligen tror på journalisternas skildring av verkligheten. Syftet med hela kampanjen var en jakt efter nyheten som icke ej en nyhet och dessutom en konsekvens av de politiska besluten men det förstår Du inte. Du kvalar inte på min idiotlista då Du lirar i en egen liga av dunderidioter. MVH Leon Sylverberg

Slick sa...

Leon: det är väldigt gulligt att du försöker använda ett styltigt och uppstyrt språk, men poängen försvinner när du är oförmögen att formulera korrekta meningar. Har du lust att förtydliga "nyheten som icke ej en nyhet och dessutom en konsekvens" - det betyder mig veterligt ingenting alls? Att du sedan onyanserat går i taket för att jag inte tycker dina grepp är geniala tyder även på att du är en ängslig man med liten penis. Alla som inte håller med dig är inte idioter, Leon - bara du. Sitt ner, håll käften, skäms.

Anonym sa...

Hej. Du har fel - jag en stor, modig och tjock man med en enorm penis. Skämt å sido, måhända har jag svårt att formulera korrekta menningar på svenska (jag är ju en svartskalle som profiterar på det svenska systemet)men till skillnad från dig har jag en fungerande hjärna och kanske därför har jag i omgångar ansvarat för akut omhändertagande i Stockholm för drygt en halv miljon invånare.
"Beträffande nyhet som inte är nyhet" - rörlig prestationsersättningsystemetför jourarbete har funnits i Sverige sedan drygt 20 år tillbaka alltså innan jag beträdde denna heliga marken. Hela svenska sjukvårdsystemet bygger på en prestationsbaserat ersättningsystem ( I Stockholm är detta utvecklat in i absurdum) - man får betalt per besök, för varje åtgärd utförd på sjukhuset osv osv. Ju fler besök, ju kortare vårdtider, ju fler operatoner desto större inkomster. Om man driver t ex en privat vårdcentral, ett privat sjukhus så finns det direkt koppling mellan antal besök/åtgärder, kostnader för prover och lönen som delägarnas lön. By the way - det förekommer inget bonus på närakuterna utan rörlig prestationslön för arbete som man utför utanför sin ordinarie arbetstid alltså på fritiden av en personal som inte är anställd inom mina verksamheter och ingen kräver väl att en läkare eller sjuksköterska arbetar utan lön på helgerna. För övrigt - tänk hur ersättningsystemet inom tandvården fungerera....
Nu var det lite för komplicerad för dig - det är svåra tankar och dessutom formulerade på en inkorrekt svenska men hoppas verkligen på att din lilla hjärna dör inte av syrebrist då den arbetar nu på höga varv för att smälta all den svår information Du fick. Ta väl han om dig Du modige, store elaka man med en enorm kuk men en liten hjärna. Leon

Slick sa...

Vi är inte överens här. Vi kommer inte bli överens. Det är skitsamma. Däremot tar jag det som en enorm förolämpning när du påstår att jag är en enorm, elak man med jättekuk och liten hjärna.

Jag är kvinna, ditt takras. Hade du brytt dig om att titta på någon annan del av bloggen än den som handlade om dig, ego boy, hade du insett dels det, dels att det mesta här är ironi, satir och cynismer. Det verkar uppenbarligen inte gått in riktigt, men det är ditt problem.

Anonym sa...

Jag förstår inte att Du inte har anamnat den sanna jämställdhetsandan och tar det som en förolämpning när jag skriver att Du agerar som en stor man med......... osv osv. Det är ju Du som har dragits diskussionen till sandlådenivå och då får Du väl tåla att umgås på denna nivå.
Jag är kanske en av de mest galna och okonventionella chefer inom vården i Stockholm och är känd för att tåla både ironi, satir cynism och humor men jag tål inte populismen och ditt inlägg som fick mig att reagera var verkligen populistisk. Ha en trevlig weekend Du vackra kvinnan med enorma cohones.

Slick sa...

Igen, Leon - att inte ha samma åsikt som du är varken att vara populistisk eller dum i huvudet. Sluta gnäll nu.