onsdag, juni 10

Veckans idiot-lista - del 1 av 3

Det är bara onsdag, och redan har jag gått i taket tre gånger. Inläggen ligger i kö i huvudet på mig.

Det började friskt redan i måndags morse, när Cecilia Blankens i Mix Megapol tog på sig "jag är tjej och därför dum i huvudet"-mössan under inslaget "knäppa nyheter". Adam Alsing berättar om en kvinna i Australien som fått en blodigel på hornhinnan, lite nasty sådär, men allt slutade lyckligt. Happy days - tills Cecilia kläcker ur sig "hade igeln sugit ut hela ÖGAT då?!". Tre sekunders tystnad, och sen Adams överslätande röst: "Nej Cecilia. Blodiglar suger blod."

Det är väl klart att Cecilia Blankens, hyfsat framgångsrik skribent och fullt kapabel vuxen människa, fattar att en blodigel inte suger ögonvätska. Så varför spelar hon korkad? Vad exakt är det som får kvinnor att ta rollen som obildad idiot så fort de sitter tillsammans med män i en tvruta / radiokanal? Är det någon kvardröjande effekt av hemmafrurollen som sitter i - kvinnor finns till för att stötta upp männen och få dem att se smarta ut? Jag är trött på det här. Cecilia Blankens - sänk röstläget, sluta avsluta varje mening med en uppåtsväng så det låter som en osäker fråga (du är väl för fasen inte norsk!) och framför allt - gör dig inte dummare än du är. Jag är övertygad om att du är rätt smart. Kan du vara så gullig att visa det?

För övrigt anser jag att tingsrätten bör förstöras.

Inga kommentarer: