tisdag, december 9

Framförhållning

Det händer rätt ofta att vänner hör av sig till mig och vill träffas, och sånt är ju trevligt. Bara det att de vill träffas NU. Med noll minuters varsel. En fredagkväll. Jag blir alltid lika irriterad. Först och främst - vad har de här människorna för uppfattning om mig om de tror att jag, som varande singel i en storstad, är helt obokad en fredagkväll? Vill jag verkligen umgås med människor som helt uppenbart anser att jag är patetisk (annars skulle de inte utgå från att jag var ledig, förstås. Bara mina allra mest asociala och / eller gifta vänner är till övers lediga en fredagkväll, och sällan ens de). Dessutom - har de inte egna scheman? Är jag inte värd att få lite planeringstid och möda för att få en tid som passar oss båda, är jag bara kompisvarianten av ett booty call?

Efter en tid har jag dock börjat se ett mönster i det här. De vänner som ringer mig för att umgås omedelbums har utan undantag begåvats med en y-kromosom. Män planerar helt enkelt inte. Män har aldrig planerat. Tänk till exempel på hur Sverige befolkades (bortsett från samerna, våra egna sjukt osexiga indianer, utan barbackaridning och sexiga ländkläden men istället med renar och töntiga kläder). En varm junidag då fåglarna kvittrade anlände ett gäng kanoter, och männen blev så exalterade av den vackra naturen att de brände kanoterna i ett tacksamhetsbål. När sen oktober kom kunde de inte komma hem igen. Bristande planering, peeps.

Tjejer däremot har planerat hela sitt liv sen femårsåldern. Antagligen för att killar aldrig gjort det - eftersom tjejer gjort det åt dem - eftersom de aldrig lärt sig planera. Det är moment 22! Det är även det här - tjejer och killar och deras högst diversifierade planeringsstrategier - som orsakar en mängd hemmabråk (har en säker källa upplyst mig om). Tjejen har tusen bollar i luften och planerar varje minut av veckan, medan pojkvännen bara har en hacky sack han lite lojt studsar mellan tårna. När sen killen spontanbeslutar en öl-o-wii-fest med polarna samtidigt som tjejen har planerat att laga lunchlådor för hela 2014, då brakar det loss vid hemmets inte så länge trygga härd.

Ska vi göra en deal? Vi med komplett kromosomuppsättning slutar planera måndagar, tisdagar och torsdagar. De får alla med kromosomdefekten Y ta hand om. Så de lär sig. Mmmkay?

Inga kommentarer: