torsdag, april 2

Att vara lite blond och blåögd

Episod från en schweizisk alpby, anno 2009. Slick med vänner sitter efter ännu en lyckad dag off pist och smakar de första ljuva dropparna av vad som kommer bli en närmast ändlös rad av bier, endast avbruten av nästa dags påspänning av pjäxor och uppvärmning av skidlår.

Dirren, en av de sköna lirare som ingår i sällskapet, sitter och går igenom dagens bildskörd på kameran och jag hänger över axeln för att inte missa något kul.
D(irren): Kolla, Slick, här ser du vilken jäkla lavinfara det var när vi åkte offpist ner till byn idag!
S(lick): Huh?
D: jomen kolla här på bilden, ser du där det blinkar rött? Jag har ju autolavinvarning i kameran va. Den läser av bilden och märker upp där det är störst fara för laviner.

* Slick kollar extra noga. Jodå, nog blinkar det rött på många, stora fält över hela backen som Dirren tagit kort på. *

S: Wow. Coolt. (tappar därefter på sedvanligt brudvis intresset för teknikprylar när en vända jägermeister anländer. Hej vad det går!)

Inte förrän flera dagar senare, när jag hör Dirren och Presidenten berätta för någon annan i sällskapet om "lavinskämtet", inser jag att de där röda lavinfarefälten i kameran? De är i själva verket varning för överexponering.

Ägd.

Och så här i efterhand väldigt tacksam att jag inte frågade Dirren vad funktionen heter, om man nu skulle vilja ha den med nästa gång man köper kamera.

Inga kommentarer: